Domov Jeřabina Pelhřimov
Domov JEŘABINA - Pelhřimov

Metodika pomáhá seniorům se ztrátou sluchu v Domově Jeřabina Pelhřimov

Metodika pomáhá seniorům se ztrátou sluchu v Domově Jeřabina Pelhřimov  1

V letech 2019 – 2021 byl realizován projekt s názvem Nové přístupy, metody a technologie v oblasti diagnostiky a korekce sluchových vad u seniorů v pobytových zařízeních sociálních služeb. Jedním z jeho výstupů je speciální metodika, která i po jeho ukončení pomáhá seniorům s vadami sluchu.

Vady sluchu u seniorů představují v mnoha ohledech přehlížený problém, který výrazným způsobem ovlivňuje kvalitu života, a to nejenom u samotných seniorů, ale například i u jejich příbuzných. Jednou z iniciativ s ambici toto změnit je i unikátní multidisciplinární projekt s názvem Nové přístupy, metody a technologie v oblasti diagnostiky a korekce sluchových vad u seniorů v pobytových zařízeních sociálních služeb. Tento projekt, který podpořila Technologická agentura České republiky, zastřešovala Katedra sociální práce Vysoké školy polytechnické Jihlavy  a ke spolupracujícím subjektům patřila také zařízení sociálních služeb. Byly jimi Domov Jeřabina Pelhřimov, Domovem Nové Syrovice a Domov pro seniory Lesnov. Jedním z výstupů projektu je speciální metodika zaměřená zejména na individuální plánování průběhu služby u uživatele se sluchovou vadou, zásady komunikace s klienty či na pomoc s používáním sluchadel. I v období po ukončení projektu je tato metodika nadále využívána při práci s klienty v některých zařízení sociálních služeb na Vysočině včetně Domova Jeřabina Pelhřimov, který stál u zrodu projektu. „Prvotní myšlenka na vytvoření metodiky vzešla právě od pracovníků Domova Jeřabina Pelhřimov. Měli do té doby v dané oblasti největší zkušenosti a již od roku 2014 spolupracovali s foniatričkou Olgou Bendovou,“ uvádí koordinátorka projektu Jana Gabrielová z Katedry sociální práce VŠPJ a dále pokračuje: „Domov Jeřabina byl také jedním ze zařízení sociálních služeb na Vysočině, ve kterých byl realizován screening sluchových vad a dotazníkové šetření kvality života a kognitivních funkcí i následná foniatrická a audiologická šetření.“  Na problematiku sluchu se v Domově Jeřabina Pelhřimov zaměřujeme již při sociálním šetření ještě před nástupem klienta. Díky tomu můžeme zaznamenat nejen prvotní informace, ale také si s klientem nezávazně popovídat a zjistit, jak vnímá svůj handicap. „Po nástupu pak s klientem pracujeme dále. Snažíme se mu podávat veškeré dostupné informace a nabízíme nové možnosti,“ přibližuje pracovnice Domova Jeřabina Pelhřimov Jaroslava Fialová, která byla do projektu zapojena jako koordinátorka péče a doplňuje: „Využíváme tablet se sluchátky se speciálním programem, který nám umožňuje změřit rozsah sluchu. Klienta seznámíme s výsledkem měření a s možností dalších řešení, které by mu mohly umožnit znovu lépe slyšet.“ Přínos nové metodiky oceňují jak klienti Domova Jeřabina Pelhřimov, tak i jejich rodinný příslušníci. „Sluchadla výrazným způsobem zlepšila svým nositelům kvalitu života. Více se účastní společných i individuálních akcí v domově i mimo něj a mají větší zájem o dění kolem sebe,“ říká Jaroslava Fialová a dodává: „Příbuzní klientů jsou mile překvapeni, jak dědeček či babička má více zájmu a radosti ze života. Více s nimi komunikují, užívají si vnoučat a pravnoučat.“ Metodiku kladně hodnotí také zaměstnanci zařízení. „Účastí v tomto projektu jsme se naučili pečovat o sluchadla, proškolili personál, zlepšili jsme materiální podporu a získali vybavení s nově vytvořeným programem na měření sluchu pro naše potřeby,“ pochvaluje si ředitel Domova Jeřabina Pelhřimov Petr Krčál. Díky tomu zaměstnanci snadněji komunikují s klienty, čímž se kvalitněji nastavuje individuální přístup a péče. Přestože se speciální metodikou zaznamenáváme v Domově Jeřabina Pelhřimov významné úspěchy, při řešení sluchových vad u seniorů nadále narážejí na některé limity. „Problém vidíme zejména v načasování řešení problému se sluchem. Do pobytové služby nyní přicházejí klienti ve stále větším počtu s již pokročilou demencí, která je bohužel kontraindikací, a my nejsme schopni ve spolupráci s klientem problém sluchu řešit,“ vysvětluje Jaroslava Fialová a uzavírá: „Při sociálních šetřeních v domácím prostředí klienta se často setkáváme s tím, že sluchová nedostatečnost není řešena ani praktickým lékařem, rodinou či terénní sociální službou. Lidé z okolí seniorů si neuvědomují, že kvůli nedoslýchavosti se lidé začínají stranit společnosti, jsou více osamělí a následují problémy s prohlubující se demencí.“

 

Datum vložení: 17. 6. 2022 16:11
Datum poslední aktualizace: 20. 6. 2022 21:59
Autor: Správce Webu

Facebook

facebook

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Děkujeme za podporu